Wat is een erfdienstbaarheid?

Een erfdienstbaarheid is een juridisch begrip binnen het vastgoed- en eigendomsrecht. Het verwijst naar het recht dat een persoon of partij heeft om op een bepaalde manier gebruik te maken van het eigendom van iemand anders. Enkele veel voorkomende voorbeelden van erfdienstbaarheden zijn:

1. Recht van overpad: Dit houdt in dat de eigenaar van woning het recht heeft om over het perceel van de buren te gaan, zoals een pad of oprit, om toegang te krijgen tot zijn eigendom.
  2. Recht van uitzicht: Een eigenaar kan het recht hebben om ervoor te zorgen dat er niet wordt bebouwd of beplant op een manier die zijn uitzicht belemmert.
  3. Recht van afwatering: Een eigenaar kan het recht hebben om regenwater af te leiden via het erf van de buren om schade aan zijn eigendom te voorkomen.
  4. Recht van leidingen: Een eigenaar kan het recht hebben om leidingen, kabels of andere infrastructuur over perceel van de buren te leggen om nutsvoorzieningen naar zijn eigendom te brengen.

Notariële akte

Erfdienstbaarheden worden meestal vastgelegd in een notariële akte (eigendomsbewijs) bij de aankoop van het eigendom en worden overgedragen aan toekomstige eigenaren. Ze kunnen ook ontstaan door langdurig en ononderbroken gebruik over een periode die in de wet is gespecificeerd.

Doel erfdienstbaarheid

Het doel van erfdienstbaarheden is om de eigenaren van aangrenzende percelen in staat te stellen hun eigendommen effectief te gebruiken en te genieten, zelfs als dit enige inbreuk maakt op het eigendomsrecht van de ander. Deze rechten en verplichtingen moeten echter duidelijk worden gedefinieerd om toekomstige geschillen te voorkomen. Als er een geschil ontstaat over de interpretatie of uitoefening van een erfdienstbaarheid, kan een rechterlijke uitspraak nodig zijn om het probleem op te lossen.

Onze aankoopmakelaars kunnen advies en toelichting geven over de erfdienstbaarheden die op een woning rusten en wat dit voor u betekent. Klik hier voor meer informatie over onze aankoopbegeleiding.