Eerst een ander huis kopen of eerst verkopen?

De huizenmarkt is langzaam aan het veranderen. Huizen verkochten tot voor kort als warme broodjes, maar het verkopen van een huis kost nu meer moeite en tijd. Is het nu slimmer om eerst uw eigen woning te verkopen of toch eerst te kopen? Wat is de verstandigste keuze?

Er is geen goede volgorde die altijd werkt. Hoe u het aanpakt, is sterk afhankelijk van de markt en uw persoonlijke situatie. Daarom is het altijd verstandig om advies in te winnen bij een expert, namelijk bij een makelaar. De verstandigste keuze is bijvoorbeeld ook afhankelijk van uw woonwensen, uw budget en hoe goed uw huis in de markt ligt.

Wat is het gevaar van eerst verkopen?

Zodra u verkocht hebt, moet u zelf op zoek naar een woning die voldoet aan uw woonwensen. Het gevaar is dat het misschien niet lukt om het gewenste huis te vinden. Of stijgende huizenprijzen zorgen ervoor dat u niet meer kunt kopen wat u wenst. Dit was voor veel mensen de reden om in de afgelopen jaren eerst op zoek te gaan naar een ander huis. De eigen woning verkopen ging toch wel lukken. De markt is nu aan het veranderen, dus overleg goed met uw makelaar over het bepalen van de juiste volgorde.

Wat is het gevaar van eerst kopen?

Sinds een aantal maanden zijn de huizenprijzen aan het stabiliseren of zelfs licht aan het dalen. Als u eerst koopt, loopt u het gevaar dat u duur koopt en uw eigen huis voor een lager bedrag verkoopt dan vooraf verwacht. Door dalende huizenprijzen kunt u mogelijk minder overwaarde uit uw huis incasseren. Dit is een reëel risico als uw huis een langere periode in de verkoop staat. In het slechtste geval moet u meerdere procenten met de vraagprijs zakken om te kunnen verkopen. Dit kan zorgen voor een financiële tegenvaller.

Er is niet één beste strategie

Een huis verkopen en kopen is maatwerk. Er is geen koop of verkoop gelijk. Bij het kopen en het verkopen gaat het om forse financiële belangen. Een misstap kan grote gevolgen hebben. Ook wij kunnen als makelaar de ontwikkeling van de huizenprijzen niet voorspellen, maar wij kunnen u wel advies geven in de veranderende situatie op de huizenmarkt. Wij kennen de situatie in de Zaanstreek en hebben een beter inzicht in de recente verkooptransacties. Bent u benieuwd wat in uw situatie de beste keuze is? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek zodat wij u kunnen informeren over welke strategie voor u het meest geschikt is.

Persoonsgegevens
Opmerkingen