Een eerste woning kopen – Tips voor starters

Als starter op de woningmarkt kom je voor flinke uitdagingen te staan. Woningprijzen zijn in de afgelopen jaren enorm gestegen en het tekort aan koopwoningen is onverminderd groot. Toch zijn er ook kansen op de woningmarkt! Wij delen graag een aantal tips die nét het verschil kunnen maken in het aankoopproces van een eerste woning.

Inkoppertjes

Twee tips zijn erg voor de hand liggend, maar ook direct het meest effectief. De belangrijkste tip is het zorgen voor een hoger inkomen. De tweede tip is het opbouwen van een spaarvermogen. Als je een deel van de koopsom met spaargeld kan betalen, worden je kansen op de woningmarkt een stuk groter. Een aantal minder voor de hand liggende tips willen wij ook niet onthouden.

Veranderingen in 2024
Dit jaar is er veel veranderd. Naast de verhoging van de NHG-grens en de mogelijkheid om meer te lenen voor een energiezuinige woning, kunnen alleenstaanden met een inkomen vanaf € 28.000,- vanaf 2024 € 16.000,- meer lenen. Dit geeft net iets meer ruimte bij het kopen van een woning. Daarnaast krijgen kopers jonger dan 35 jaar nog steeds vrijstelling voor het betalen van overdrachtsbelasting, maar de grens is verder verhoogd. In 2024 mag de koopsom van de woning niet hoger zijn dan € 510.000,- (vorig jaar was die grens nog € 440.000,-). Voorwaarde is dat je niet eerder gebruik hebt gemaakt van deze regeling en dat je zelf in de woning gaat wonen.

Voorkom geregistreerde schulden bij het BKR
Schulden worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Voorkom het opbouwen van schulden, want ze hebben een groot negatief effect op wat je maximaal aan hypotheek kunt lenen op je inkomen. Een schuld van € 10.000 kan zorgen voor een € 40.000 lagere maximale hypotheek. Sta ook stil bij wat schulden zijn. Een persoonlijke lening staat geregistreerd, maar bijvoorbeeld ook een creditcard en roodstand op een betaalrekening. Zelfs als je de creditcard nooit gebruikt of nooit rood staat op je betaalrekening. Ook een telefoon op afbetaling (vanaf € 250) in je abonnement en het kiezen voor een auto via private lease zal voor een BKR registratie zorgen.

Familiehypotheek
Zijn je ouders bereid om je op weg te helpen met een geldbedrag? Dit hoeft niet in de vorm van een schenking. Het is ook mogelijk om een zogenaamde familiehypotheek afsluiten. Schenken is vaak lastig als er meerdere kinderen binnen het gezin zijn die dan ook een schenking wensen. Met een familiehypotheek lenen de ouders aan hun kind. De ouders hebben ook nog als voordeel dat ze een hoge rentevergoeding kunnen krijgen over het uitgeleende bedrag. Laat je vooraf wel goed informeren over de familiehypotheek. Er gelden namelijk strikte eisen.

Ga voor onafhankelijk advies
Voor het afsluiten van een hypotheek gaat je eerste gedachte mogelijk uit naar de bank waar ook je betaalrekening loopt. Dat is een mogelijkheid, maar kiezen voor een onafhankelijk adviseur heeft een groot voordeel. Banken kunnen vaak alleen maar hypotheken van de betreffende bank zelf aanbieden. Het is de vraag of deze bank een gunstige rente, voorwaarden en acceptatiebeleid heeft. De onafhankelijk adviseur kan meerdere geldverstrekkers met elkaar vergelijken en adviseren bij de meest passende hypotheek(vorm) voor je persoonlijke en financiële situatie. Onze collega's van Freek Hypotheek maken graag een berekening voor uw persoonlijke situatie. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Verruim je zoekgebied
Het liefst koop je een woning in de plaats en de buurt van je voorkeur. Als er weinig aanbod is of de woningen zijn te duur, kunt je je wensen iets bijstellen. Ga bijvoorbeeld voor een woning buiten de gewenste plaats en met een perfecte openbaar vervoer verbinding met de gewenste buurt of plaats. Of zoek bijvoorbeeld een woning in de stad, maar je kunt net buiten de stad goedkoper kopen. In hoeverre is het wonen buiten de stad een probleem als je met het openbaar vervoer binnen 15 minuten in het centrum van de stad bent?

Koop een woning gericht op de toekomst
Een woning kopen is een investering voor de langere termijn. Je koopt een woning om een langere tijd in te wonen, anders kun je beter een woning huren. Houd er ook rekening mee dat de prijzen kunnen zakken in de toekomst. In een dalende markt is het niet altijd mogelijk om de woning zonder restschuld te verkopen. Dit ontstaat wanneer de hypotheekschuld hoger is dan de verkoopwaarde. Koop daarom een huis waar je langere tijd kunt blijven wonen. Kies bijvoorbeeld niet voor een appartement met één slaapkamer als er een kinderwens is.

Neem een aankoopmakelaar
Onze aankoopmakelaars ondersteunen je graag bij het aankooptraject. Wij kunnen je adviseren over de bouwkundige staat van een woning en de juridische aspecten. Wij nemen de onderhandelingen uit handen en voor alle vragen kun je bij ons terecht. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek met één van onze aankoopmakelaars. Wij zullen dan verder toelichten wat wij voor je kunnen betekenen.