Huis kopen zonder eigen geld? 6 onmisbare tips!

Hoe schat jij je kansen in op de woningmarkt? Waarschijnlijk niet zo rooskleurig. Dat is ook niet gek met alle negatieve berichtgeving over starters op de woningmarkt. Misschien ben je behoorlijk geschrokken van de enorme bedragen aan eigen geld die je volgens sommige mee zou moet nemen of het grote aantal woningen dat boven de vraagprijs verkocht wordt. We willen je bij deze een beetje geruststellen. Ook al is het tegenwoordig handig om eigen geld te hebben, ook zonder spaargeld maak je gewoon kans op een woning. We hebben drie tips voor je op een rijtje gezet die je kunnen helpen jouw kansen te vergroten op de woningmarkt. Aan de hand van deze tips kun je vervolgens zelf bepalen met welke jij aan de slag gaat!

1. Een persoonlijke lening
Het klinkt misschien niet als de meest logische oplossing, maar toch kan een persoonlijke lening afsluiten naast jouw hypotheek mogelijkheden bieden. Vanwege een verschil in de regels voor de berekening van een maximale hypotheek en die voor een maximale persoonlijke lening, is het in sommige gevallen mogelijk om naast een hypotheek een lening af te sluiten. Je kunt deze lening dan bijvoorbeeld gebruiken om de kosten koper van te betalen. Let er wel altijd op dat je de lasten van beide leningen ook daadwerkelijk kunt dragen. Je wil natuurlijk niet op een later moment onverhoopt in de problemen komen!

2. Hogere taxatiewaarde dan koopsom
Vanaf 2018 kun je als woningzoeker nog maar 100% van de marktwaarde van een woning aan hypotheek krijgen. Dit betekent dat het erg lastig is om de bijkomende kosten bij het kopen van de woning mee te financieren. Normaal gesproken moet je dit dan van je spaargeld betalen. Maar er is nog een andere mogelijkheid. Namelijk wanneer de taxatiewaarde van een woning hoger is dan de koopsom. Stel dat je bijvoorbeeld €250.000 betaalt voor je nieuwe woning. Dan staat de maximale hypotheek vaak gelijk aan dit aankoopbedrag. Gelukkig zijn sommige banken bereid om niet de koopsom, maar de taxatiewaarde als uitgangspunt te nemen bij het bepalen van de maximale hypotheek. Wanneer de nieuwe woning dan bij een taxatie meer waard blijkt dan de koopsom, kun je van dit bedrag de kosten koper en andere extra kosten betalen.

3. Steun van ouders
Een andere mogelijkheid is om de financiële steun van je ouders te overwegen. Er zijn veel verschillende manieren waarop hulp van je ouders van pas komt. Zo kunnen ouders ervoor kiezen om zelf een huis te kopen en het aan kinderen te verhuren. Of ze kopen samen met hun kinderen een woning. Maar de meest voor de hand liggende oplossing, en de meest voorkomende, is dat jouw ouders je een geldbedrag schenken. Dit kan, dankzij een vrijstelling binnen de schenkbelasting, fiscaal ook nog eens heel voordelig! Bovendien wordt dit geschonken bedrag door banken niet afgetrokken van de maximale hypotheek die je aan mag vragen. Bij een persoonlijke lening is dit bijvoorbeeld wel het geval.

4. Huurverklaring
Bij sommige geldverstrekkers is het mogelijk om aan de hand van een huurverklaring, een hogere hypotheek te krijgen. Met deze huurverklaring laat je zien dat je jouw huur altijd netjes hebt betaald en je dus in staat bent om aan je maandlasten te voldoen. Dit is nog niet bij iedere geldverstrekker mogelijk. Kijk hier dus goed naar!

5. De starterslening

Je hebt er vast wel eens van gehoord, de starterslening. In sommige gemeente krijgen starters de mogelijkheid om deze lening af te sluiten. Je kunt met de starterslening het gat overbruggen tussen de prijs van de woning die je op het oog hebt en de maximale hypotheek die je kunt krijgen. Informeer bij jouw gemeente wat er mogelijk is!

6. Een energiezuinige woning
Tot slot kan het ook helpen om een energiezuinige woning te kopen. Je kunt dan in aanmerking komen voor een hogere maximale hypotheek, omdat je flink bespaart op je energielasten. Sommige geldverstrekkers geven zelfs korting op de rente wanneer je kiest voor een duurzame woning!

Huis kopen zonder eigen geld is mogelijk
Goed nieuws dus. Ook als starter zonder eigen geld is het mogelijk om een woning te kopen. Doe je voordeel met de bovenstaande tips en kijk welke van de zes voor jou het meest haalbaar is. We hopen natuurlijk dat je binnenkort met behulp van deze tips een leuke woning kunt kopen!

Hulp nodig?
Ben je benieuwd naar wat jouw mogelijkheden zijn op de woningmarkt? Onze collega’s van Freek hypotheek maken graag vrijblijvend een berekening voor je. En ook zij helpen je graag met allerlei tips om de woning van je dromen te kunnen kopen! Maak gratis en vrijblijvend een afspraak!

Persoonsgegevens
Opmerkingen